Opptil 30 % rabatt på plakater
Når du handler for minst 149kr.
BROUGHT TO YOU BY GALLERIX
Non-Violence

Kunst som gjør en forskjell

Da Carl Fredrik Reuterswärd mistet sin venn John Lennon i en meningsløs voldshandling i 1980, svarte han med kunst. The Knotted Gun ble hans kraftfulle fredssymbol. Nå lanserer Gallerix og Non-Violence Project en felles kunstkolleksjon som bygger videre på Reuterswärds arv – kunst som gjør en forskjell, vekker samtaler og inspirerer til håp.
Kjendisskulpturer
Non-Violence i New York
Skulptur av Ringo Starr
Sammen i kampen mot vold

Gallerix og Non-Violence Project er stolte av å presentere et unikt og langsiktig samarbeid for å øke engasjementet i kampen mot vold. Med en felles tro på kraften i visuelle uttrykk lanseres nå første trinn i samarbeidet: en eksklusiv kolleksjon bestående av 16 unike plakater – hver av dem en hyllest til ikke-vold og det viktige arbeidet Non-Violence Project gjør over hele verden.

Gallerix – Kunst og interiør med skandinaviske røtter

Gallerix er et svensk interiørfirma med over 50 års historie, grunnlagt i Uppsala, Sverige i 1974. Forretningsideen er – med øre for samtidige trender og et hjerte for skandinavisk formspråk – å skape unik og rimelig veggkunst som passer i alle hjem og stiler, uansett hvem du er eller hvor du bor. I dag er Gallerix en ledende aktør innen veggkunst på nett, med nasjonale nettsider i 24 europeiske land og over 4 millioner unike besøkende årlig.

Non-Violence Project – Forebygger vold gjennom utdanning og kreativitet

Non-Violence Project er en global organisasjon som i over tre tiår har jobbet for å forebygge vold gjennom utdanning, inspirasjon og kunstneriske initiativer. Kjernen i organisasjonens identitet er den verdenskjente skulpturen Non-Violence, laget av den svenske kunstneren Carl Fredrik Reuterswärd. Verket viser en revolver med en knute på løpet – et universelt symbol på fred og ikke-vold. Skulpturen ble laget av Reuterswärd etter at vennen John Lennon ble skutt utenfor sitt hjem i 1980, og den er i dag et av verdens mest gjenkjennelige symboler for ikke-vold. Den står blant annet utenfor FN-hovedkvarteret i New York, i Berlin og i Beijing.

Samarbeidet mellom Gallerix og Non-Violence Project er flerårig og vil lanseres i flere trinn med ulike unike kolleksjoner. I første fase lanseres en grunnkolleksjon hvor 20 % av salget går uavkortet til Non-Violence Project og deres fortsatte arbeid for å forebygge vold gjennom sitt forebyggende undervisningsprogram. Med dette initiativet ønsker vi sammen å skape bevissthet, vekke samtaler og minne om kraften i ikke-vold.

"Det føles både meningsfullt og viktig å kunne bidra til Non-Violence Projects arbeid mot vold. Hos Gallerix ønsker vi at kunsten på veggene dine ikke bare skal være visuelt vakker – den skal berøre, vekke tanker og skape samtaler. Med dette samarbeidet ønsker vi å skape rom for ettertanke, empati og dialog. Ved å løfte frem Non-Violence, ønsker vi også å løfte samtalen om en fredeligere fremtid, samtidig som vi som samfunnsaktør bidrar til å skape engasjement og samle inn midler til forebyggende utdanning mot vold." – sier Jimmy Håkansson, administrerende direktør i Gallerix

"Vi er svært glade for samarbeidet med Gallerix – en partner som deler vår tro på at kunst og kreativitet kan gjøre en forskjell. Ved å løfte vårt budskap om ikke-vold inn i hverdagsmiljøer som hjem og arbeidsplasser, når vi flere med det vi brenner for: å inspirere og styrke barn og unge i å håndtere konflikter på en fredelig måte. Sammen skaper vi både synlighet og engasjement for en viktig sak." – sier Maria Norberg, kommunikasjons- og partnerskapsansvarlig i Non-Violence Project

Gallerix x Non-Violence Project


For mer informasjon om Gallerix:
Kontakt: Jimmy Håkansson, administrerende direktør – [email protected]
Nettside: https://gallerix.com/

For mer informasjon om Non-Violence Project:
Kontakt: Maria Norberg, kommunikasjons- og partnerskapsansvarlig – [email protected]
Nettside: https://nonviolence.com/

Fra knyttet revolver til ikkevoldsbevegelse for millioner
Med et av verdens mest gjenkjennelige fredssymboler i ryggen, utdanner Non-Violence Project barn og unge i over 30 land. Nå tar organisasjonen enda et steg – gjennom et samarbeid med Gallerix, der kunsten blir en stemme for fred. Maria Norberg, Head of Communication & Partnership i The Non-Violence Project, forteller mer.
Kan du kort fortelle om bakgrunnen til Non-Violence Project og hvordan organisasjonen ble til?

– The Non-Violence Project Foundation ble grunnlagt i 1993 da stiftelsen fikk rettighetene til symbolet Den Knyttede Revolveren – skapt av kunstneren Carl Fredrik Reuterswärd etter drapet på hans venn John Lennon i 1980. Siden da har stiftelsen inspirert, engasjert og utdannet barn, unge, lærere og idrettsledere over hele verden i hvordan man forebygger og håndterer konflikter på en fredelig måte, gjennom skoleprogrammene Schools for Peace og Sports for Peace.

Så langt har over 10 millioner mennesker deltatt i våre utdanninger, og vårt mål er å nå 20 millioner innen 2030. Symbolet – i dag et av verdens mest kjente fredssymboler – finnes blant annet utenfor FNs hovedkvarter i New York, samt i byer som Stockholm, Beijing, Beirut, Cape Town og Lausanne.

Virksomheten finansieres gjennom donasjoner, partnerskap og salg av begrensede skulptur-replikaer, ofte designet av våre ambassadører som Sir Paul McCartney, Sir Ringo Starr, Muhammad Ali, Patrizia Gucci, Håkan Hellström og Meja. Vi har vært aktive i over 30 land og har i dag 13 nasjonale kontorer som jobber lokalt med utdanning og opinionsarbeid.

Hva er deres hovedoppdrag i dag, og hvordan jobber dere konkret for å forebygge vold i samfunnet?

– Vårt oppdrag er å forebygge vold ved å inspirere, engasjere og utdanne barn, unge, lærere og idrettsledere i fredelig konflikthåndtering. Våre utdanningsprogrammer Schools for Peace og Sports for Peace kombinerer teori med praktiske øvelser. Deltakerne lærer å styrke selvfølelsen, vise respekt for seg selv og andre, og å håndtere konflikter uten vold.

Programmene består av 10 leksjoner på tre nivåer, utformet for å integreres i klasserom eller på idrettsarenaer. Fra høsten 2025 lanseres programmene også i en digital app – for å forenkle og gjøre dem mer tilgjengelige.

Vi har også spesialprogrammer, som for eksempel Standing Together, som brukes på hotellskolen EHL i Lausanne. Programmet tar opp spørsmål som seksuell trakassering innen hospitality, og har gitt sterke resultater i over fem år.

I tillegg til våre utdanninger jobber vi kontinuerlig med å spre vårt budskap gjennom egne kanaler, partnerskap, kampanjer og kolleksjoner – som både øker bevisstheten og bidrar til finansieringen av vårt arbeid.

Non-Violence-skulpturen har blitt et ikonisk fredssymbol verden over – hva tror du gjør den så kraftfull og tidløs?

– Skulpturen taler for seg selv. Den er universell, tydelig og fri for politiske eller religiøse tilknytninger – derfor forstår mennesker over hele verden hva den står for.

Da vi overtok rettighetene fra Carl Fredrik Reuterswärd, ønsket vi å gi symbolet et dypere innhold, som førte til at vi utviklet våre utdanningsprogrammer. Vårt mål er å skape reell endring ved å ruste neste generasjon til å håndtere konflikter fredelig.

Vi tror at kreativitet i kombinasjon med utdanning er et kraftfullt verktøy for å endre atferd. I dag anslås det at skulpturen i ulike former sees av opptil 2 milliarder mennesker hvert år.

Som FNs tidligere generalsekretær Kofi Annan sa:

"The sculpture Non-Violence has not only endowed the United Nations with a cherished work of art; it has enriched the consciousness of humanity with a powerful symbol that encapsulates, in a few simple curves, the greatest prayer of man; that which asks not for victory, but for peace."

Skapt av kunstneren Carl Fredrik Reuterswärd etter drapet på hans venn John Lennon i 1980.
Hvem retter dere dere hovedsakelig mot, og hvordan jobber dere med unge i utdanningsprogrammene deres?

– Vi retter oss mot barn og unge i alderen 7 til 19 år. Programmene våre gir unge verktøy til å stå opp for seg selv og hverandre, håndtere konflikter og ta bevisste valg som styrker deres fremtid.

Programmene er basert på prinsippene for sosial og emosjonell læring (SEL), og kombinerer teori, praktiske øvelser, refleksjon og kreativitet. Vi anbefaler at skoler og idrettslag gjennomfører alle tre nivåene i programmet for å gi barna et langsiktig og bærekraftig grunnlag.

Hvordan måler dere effekten av arbeidet deres, og finnes det noen konkrete resultater dere er spesielt stolte av?

– Vi evaluerer alltid etter hvert program – både med deltakerne og med skole- eller klubbpersonell. Skolenes egne oppfølginger hjelper oss også med å måle langsiktig påvirkning.

Et konkret eksempel er Fittjaskolen utenfor Stockholm, hvor antallet voldshendelser ble halvert etter at ungdomsskoleklassene gjennomførte alle tre nivåer av Schools for Peace. I Uganda har programmene våre vist tydelige resultater: økt selvfølelse blant elever, styrket posisjon for jenter, bedre likestilling og redusert forekomst av konflikter både i og utenfor skolen.

Fortell hvordan samarbeidet med Gallerix oppsto – hvorfor føltes det riktig for Non-Violence Project?

– Den Knyttede Revolveren er et symbol mange føler sterkt for – det gjaldt også Gallerix, allerede før vi innledet samarbeidet. Da vi kom i kontakt, oppsto et felles ønske om å skape en kolleksjon som gjør det mulig for folk å ta inn symbolet i sine hjem.

Carl Fredrik Reuterswärd sa en gang at hans visjon var at skulpturen skulle finnes i hvert menneskes hjem – som en påminnelse om viktigheten av ikke-vold og fred. Gjennom samarbeidet med Gallerix får vi muligheten til å virkeliggjøre deler av den visjonen.

Hva betyr det for dere å se budskapet spres gjennom kunst og interiør i folks hjem?

– I en verden hvor vold og konflikter dessverre øker, ser vi et voksende behov hos mennesker for å ta tydelig standpunkt for ikke-vold og fred. Gjennom Gallerix får flere mulighet til nettopp det – med verdens mest kjente ikkevoldssymbol som en del av hverdagen.

Vi er dypt takknemlige for at Gallerix gir kundene sine mulighet til å uttrykke sitt engasjement for en fredeligere fremtid – og samtidig bidra til vår utdannende virksomhet.

Hvordan håper dere at kolleksjonen med Gallerix bidrar til samtalen om fred og ikke-vold?

– Vi håper kolleksjonen skal vekke samtaler – hjemme, på arbeidsplasser og i samfunnet – om viktigheten av fredelig konflikthåndtering.

Vårt håp er at flere skal få øynene opp for vårt arbeid, ta del i våre utdanningsprogrammer og bli inspirert til å bidra til en fredeligere verden – for barn, unge og kommende generasjoner.

Hvilken rolle spiller samarbeid med bedrifter i deres langsiktige arbeid, og hva ser dere etter i en samarbeidspartner?

– Bedriftssamarbeid er avgjørende for at vi skal kunne nå bredere ut, både gjennom synlighet og økonomisk støtte. Gjennom kampanjer, kolleksjoner og felles kommunikasjon får vi kraft til å utdanne flere barn og unge. Vi søker samarbeidspartnere som deler vår visjon og som er genuint engasjerte i å skape positiv samfunnsendring – sammen med oss.

Hvis du skulle oppsummert budskapet deres i én setning – hva vil du at folk skal ta med seg fra dette samarbeidet?

– Vi inspirerer, engasjerer og utdanner barn og unge i hvordan de kan håndtere konflikter fredelig – for å styrke neste generasjon til å ta kloke valg, vise respekt og bidra til en tryggere og mer fredelig verden.

Se kolleksjonen